Wees consequent in je tekst

Afgelopen week ontving ik een factuur waarop de volgende zin stond:

  • “We verzoeken u binnen 14 dagen na faktuurdatum het totaalbedrag over te maken op onze rekening onder vermelding van het debiteur- en factuurnummer.”

Twee keer het woord ‘factuur’ in één zin. De ene keer met een k geschreven en de andere keer met een c. Slordig!

Natuurlijk kan iedereen wel eens een foutje maken. En hoewel je ‘factuur’ volgens het Groene Boekje met een c schrijft, is er heus geen man over boord als iemand het een keer met een k schrijft. Er zijn ergere dingen.

Maar als je verschillende schrijfwijzen van hetzelfde woord toepast binnen één tekst – in dit geval zelfs binnen één zin – komt dat niet erg professioneel over.

Je geeft je lezer hiermee niet het gevoel dat je erg zorgvuldig te werk gaat. Want als je die tekst – die nota bene een standaardtekst voor alle facturen van deze organisatie is – nog een keer goed na had gelezen, was het je wel opgevallen dat hetzelfde woord op twee verschillende manieren geschreven is. En was het een kleine moeite geweest om dit te veranderen.

Dit voorbeeld lijkt misschien een kleinigheidje, maar mensen die er gevoelig voor zijn zouden nu kunnen denken dat deze organisatie ook met andere dingen zo onzorgvuldig omgaat. En dat schept geen vertrouwen.

Maak keuzes en wees daarin consequent. Laat zien dat je aandacht hebt voor wat je doet!

Beter consequent iets niet helemaal correct schrijven, dan het de ene keer zus doen en de andere keer zo. Met dat laatste straal je namelijk uit dat je het ook niet precies weet. Of dat het je allemaal niet zo boeit… Tja, en dat moet je niet willen :-).

This entry was posted in Tips and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.