Schrijf je webteksten vanuit je lezer, niet vanuit jezelf

Iemand die jouw website bezoekt, is vaak maar in één ding geïnteresseerd. Zeker als het de eerste keer is:

What’s in it for me?

Je maakt het je lezer makkelijker om antwoord te krijgen op die vraag, als je je teksten schrijft vanuit het oogpunt van je lezer.

Het is natuurlijk heel interessant om op je site te vermelden wat jij als professional allemaal kunt en doet. En gedaan hebt en nog wilt gaan doen. Althans, dat vind jij ;-).

Maar je lezer denk in eerste instantie alleen maar aan zichzelf. Die wil een oplossing voor zijn ‘probleem’. Hij wil zichzelf in je tekst herkennen en denken: Hé, dit gaat over mij. Hier ben ik aan het juiste adres!

Betrek je lezer expliciet in je verhaal. Dan zal hij zich eerder aangesproken voelen en doorlezen. En misschien later nog eens terugkeren op je website of contact met je opnemen.

Hoe doe je dat?

Door je lezer direct aan te spreken bijvoorbeeld. Met u of je, net waar jij voor kiest. Of door je lezer af en toe een vraag te stellen. Eigenlijk net alsof je echt met elkaar in gesprek bent.

Een voorbeeld van mijn eigen website:

Ben jij ook een zelfstandige professional? Dan heb je inhoudelijk een goed verhaal dat je wilt delen met anderen. […]
Maar misschien kun je wel wat hulp gebruiken bij je schrijven. Bijvoorbeeld omdat:

  • je worstelt met de spelling en grammatica in je blog;
  • je niet zo goed weet wat nodig is om een goede wervende tekst voor je website te schrijven;
  • je twijfelt over een goede opbouw voor je artikel;
  • je weet dat je blind wordt voor je eigen tekst en daardoor bang bent dat er foutjes in zijn blijven staan.
[…]
Hoe dan ook, je wilt dat de tekst die je schrijft goed is. Dat die aanspreekt en foutloos is. Je wilt een tekst die tiptop in orde is, waardoor de inhoud alle aandacht krijgt. En daar help ik je graag bij!

Succes!

This entry was posted in Tips and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.