Maak je eigen schrijfwijzer

Schrijf je veel voor jouw organisatie of bedrijf? Maak dan je eigen schrijfwijzer of schrijfstijlhandboek. Daarmee help je jezelf en je bedrijf om in je communicatie een eenduidig beeld naar buiten uit te dragen.

Zo’n schrijfwijzer moet natuurlijk geen kopie worden van het Groene Boekje of Jan Renkema’s Schrijfwijzer, want die zijn er al ;-). Nee, jouw schrijfwijzer wordt een uniek document (soms is een A4 al genoeg) voor jouw bedrijf. Een soort ‘spiekbriefje’.

Want elk bedrijf heeft zijn eigen woorden of termen die het vaak gebruikt. En van een heleboel woorden ligt de schrijfwijze nu eenmaal niet vast. Schrijf je bijvoorbeeld Facebookpagina of Facebook-pagina? Schrijf je titels van boeken, workshops etc. cursief of tussen enkele aanhalingstekens? Gebruik je bij citaten enkele of dubbele aanhalingstekens? Hoe geef je URL’s in een tekst weer? Welke opsommingstekens gebruik je?

Allemaal kwesties waarin je een keuze hebt. Als het gaat om namen (van je bedrijf, van een afdeling, van een training of ander aanbod) heb je helemaal de vrije hand ;-).

Maak die keuzes voor je bedrijf en leg ze vast. Zodat je iets niet de ene keer zus en de andere keer zo schrijft. Want al zijn social media (op z’n Engels) en sociale media (gewoon Nederlands) bijvoorbeeld allebei juist, het staat slordig als je deze termen door elkaar gebruikt. Zeker binnen één tekst!

Eigenlijk gaat het allemaal om consequent zijn. En een eigen schrijfwijzer helpt je daarbij!

This entry was posted in Tips and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.