Lezen en laten lezen – zo kun jij je onderscheiden als professional

Je hebt een tekst geschreven. Een artikel voor je blog of nieuwsbrief bijvoorbeeld. Of misschien wel een (e-)boek. Je hebt goed nagedacht over de inhoud en voor je gevoel loopt de tekst ook best lekker. Klaar om te versturen of te publiceren, denk je vast.

Toch kan het goed zijn om nog heel even te wachten. Om even afstand te nemen van je tekst en ’m dan nog eens rustig door te lezen. Je zult zien dat je er vaak nog taalfoutjes of onduidelijkheden uit haalt waar je in eerste instantie overheen gelezen hebt.

Dat is niet zo gek. Omdat jij de tekst zelf geschreven hebt, is je brein als het ware ‘voorgeprogrammeerd’ om te lezen wat er moet staan. En dus lees je zonder erg over die spelfout heen. Of heb je niet in de gaten dat je een woord twee keer achter elkaar getypt hebt. Dat werkt bij de meeste mensen zo, echt niet alleen bij jou ;-).

Door letterlijk even afstand te nemen van je tekst en iets anders te gaan doen, kun je je brein min of meer ‘resetten’. Je kunt daarna weer fris en onbevangen naar je tekst kijken. Hoewel, helemaal onbevangen naar je eigen tekst kijken lukt je waarschijnlijk nooit. Mij tenminste niet ;-).

Dat is ook de reden dat het eigenlijk altijd goed is om iemand anders ook jouw tekst te laten lezen voordat je deze publiceert of verstuurt. Diegene is immers nog helemaal ‘blanco’ en zal foutjes of onduidelijkheden eerder opmerken. Je kunt iemand uit je nabije omgeving vragen dit te doen. Er is altijd wel iemand die je wil helpen en twee paar ogen zien meer dan één.

Als je het echt professioneel wilt aanpakken kun je je tekst natuurlijk ook door een redacteur na laten lezen.

Natuurlijk, het kost je tijd om je tekst een (of twee) keer extra te lezen of om ’m door iemand anders te laten lezen. En als je het door een professional laat doen kost het je ook geld.

Maar het levert je ook wat op.

Allereerst volledige aandacht van je lezer. Een basisbehoefte van elke schrijver, toch? Je uiteindelijke tekst zal duidelijker zijn, minder vragen oproepen. Hierdoor zal je lezer minder snel afgeleid zijn door eventuele foutjes of slordigheden die zijn blijven staan. Het kost je lezer minder moeite om je boodschap te lezen en te begrijpen. En dus kan hij of zij nu alle aandacht richten op de inhoud van het verhaal: op jouw boodschap.

Daarnaast verstevig je je expertstatus als professional, omdat je ook aandacht schenkt aan de manier waarop jij je verhaal vertelt. Natuurlijk moet je verhaal inhoudelijk goed zijn. Maar met een goede ‘presentatie’ kun jij je als professional onderscheiden! De inhoud van je verhaal is uiteindelijk datgene waar je je lezer mee wilt bereiken. En je helpt je lezer als die inhoud helder is weergegeven, zonder fouten en slordigheden.

Het kan je ook klanten opleveren! Want met een goede en foutloze tekst maak jij als professional een verzorgde indruk op je lezer. Je laat zien dat je aandacht besteedt aan de dingen die je doet. Dat schept vertrouwen. Maar dat niet alleen. Grote kans dat die lezer jouw tekst ook met meer plezier leest. En dat vergroot weer de kans dat hij of zij uiteindelijk klant bij je wordt!

Of die lezer bezorgt je andere nieuwe klanten! Want als jouw lezer enthousiast is over jou en je teksten, zal hij of zij ze ook aan anderen laten lezen. Die lezer kan een ambassadeur van jou worden! En dan bereikt jouw boodschap nog meer mensen. Mensen die misschien ook wel klant bij je worden.

Lezen en laten lezen. Daar begint het mee en daar eindigt het mee. Door wie ga jij je eerstvolgende tekst laten lezen ;-)?

 

 

This entry was posted in Artikel, Tips and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.